יום ראשון, 26 באפריל 2015

7 צעדים ליצירת השינוי הרצוי לך ו-7 האזהרות שבדרך

7 צעדים ליצירת השינוי הרצוי לך ו-7 האזהרות שבדרך
ההסכמה להיות בעלי מגרעות, בלתי שלמים ולעולם לא מושלמים היא מאד חשובה מ-2 נקודות מבט:
1.    "הנקודה המנחמת"- לדעת שאינני אדם מושלם, זה מקום יותר רך ואוהב כלפי עצמי. השלמות הינה מקום קשה, מחייב איימים... לא כל כך אנושי.
2.    "הנקודה המאתגרת"– כיון שאינני מושלם, יש לי תמיד דרך להשתפרות, צמיחה ולמידה על עצמי.
"ביקורת עצמית מתמדת", יאמרו לי כמה מחבריי הטובים, "הינה המנוע להשיג הישגים מצוינים באמת".
בספרו "אושר אפשרי– איך להפסיק לרדוף אחרי השלמות ולהתחיל לחיות חיים מאושרים", ד"ר טל בן שחר עושה הבחנה בין הישג אופטימלי (=הכי טוב שיכולתי להשיג), שמאפיין שאיפה למצוינות לבין הישג מושלם (שכמעט אף פעם לא אוכל להשיגו), שמאפיין את התפיסה של הפרפקציוניסטים.
מה הבעיה לייצור שינוי? להפוך ידע (מה נכון לעשות, מה נכון ומתי לאכול) למיומנות?
כול מי שמתמודד עם בעיות עודף משקל, (מרבית העולם המערבי) יודע שיכול לכתוב ספר של הנחיות מה ומתי לאכול ועדיין תקוע עם הרגלי אכילה לא הכי הכי וגם עם כמה קילוגרמים שהיה שמח להשילם מעליו.
מה יעזור להיות פחות אכלן/ אימפולסיבי/ רגזן/ אחר?
7 צעדים ליצירת שינוי הרצוי לך ו-7 האזהרות שבדרך:
1.    הגדר את הבעיה- מתאמן, דני (שם בדוי) אני "איש של כורסה". אף פעם לא הייתי ספורטיבי. אני סובל מעודף משקל. הכרס וגם מדדי הבריאות כבר טורדים את מנוחתי. (אזהרה 1: כמה באמת אתה סובל מהבעיה, כמה אתה רוצה לשנות את המצב מ-1 עד 10?).
2.    הגדר את המטרה- "אני רוצה להתחיל להתאמן בחדר כושר ולרדת במשקל 15 ק"ג שהעליתי במהלך השנים האחרונות מהאוכל הטוב של אשתי. (אזהרה 2: זאת הגדרה כמותית רציונלית מאד. הקושי נמצא בעולם הרגש. דמיין עצמך בעתיד הרצוי הזה, התחבר רגשית לשינוי, מה תחווה שם? איך תראה? איך תרגיש?).
3.    בחר יעד ממשי קטן!!!, ניתן למדידה- דני: "אתחיל 4-5 פעמים בשבוע ללכת שעה 1 לחדר כושר ואז בטח גם אתחיל לרדת במשקל". (אזהרה 3: לעלות מ-0 פעמים ל-4 זה תובעני והופך מהר לטובעני, זוהי מטרה מאד גדולה. ככול שהיא יותר גדולה ככה היא  מייאשת. מה הסיכוי שתצליח לעשות זאת? ניסית הרבה פעמים. לא התמדת. זו אחת הסיבות לחוסר התמדה). היעד שבחרנו :3 פעמים בשבוע 15 דקות כול פעם בלבד.
4.    קל עוזר להצליח- עליך להפוך את חדר הכושר לחוויה שעוברת מהר, לבחור שינוי שיהיה בר מימוש בקלות!! (אזהרה 4: דני הרי לא אוהב את זה ולא רגיל לזה).
5.    צעד צעד- העלה את משך האימון בהדרגה מדורגת מאד (1 דקה כול שבוע). ממש לא תרגיש בשינוי, אתה גופך ונפשך תתרגלו. (אזהרה 5: אל תתפתה להגדיל צעדים, זו מלכודת. תוספת של 1 דקה כול שבוע תביא אותך אחרי 1/2 שנה לאימון של 40 דקות ואז כבר הפכת את ההרגל לצורך).       
6.    התמדה- השינוי תלוי בהתמדה לאורך זמן, עד שתסגל אותו כטבע שני. (אזהרה 6: החלטות שאתה מחליט לעצמך הן אלו שקל לך ביותר לוותר עליהן).
7.    התחייבות לאחרים- זהו הצעד השביעי והקריטי להצלחתך. כדי להתמיד בשינוי, עליך להיעזר במסגרת אימונית/ באנשים שתתחייב להם. ההתחייבות לאחרים תסייע לך לבצע את החלטותייך לעצמך. דני: "אני אציע לחבר שלי שירשם איתי לחדר כושר, נלך ביחד. ככה יהיה לי יותר כייף לנסוע לשם ולהתאמן". (אזהרה 7: בדוק עם עצמך מי האדם, המאמן, הקבוצה, המסגרת המתאימה לך, שתסייע לך לעמוד בהחלטתך).

לסיכום: החלטת לקחת את עצמך בידיים ולעשות ספורט? החלטת ללכת לחדר כושר? מצוין. עליך להתחיל באופן מתון, 2-3 פעמים בשבוע זה המון לעומת 0!!! אימון קצרצר של 15 דקות, שיחלוף מהר. העלה את משך האימון בהדרגה מדורגת מאד (1 דקה כול שבוע). וכדי להתמיד בחר לך "מבנה תומך".


 



  







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה