יום ראשון, 26 באפריל 2015

נכשלתי שוב ושוב וזו הסיבה שהצלחתי

"נכשלתי שוב ושוב וזו הסיבה שהצלחתי" ( מייקל ג'ורדן)
כך אומר ג'ורדן בקישור שלהלן (32 שניות בלבד) מעורר השראה: https://www.youtube.com/watch?v=TiSD8uhDlQU

נשמע אבסורדי. להסכים להיכשל כדי להצליח?
הפחד מכישלון, הוא אבי אבות הפחדים המעכבים מלפעול, להעיז, לפרוץ לחדש. פחד מכישלון הוא גם הגורם העיקרי שמשאיר אותנו באזורי הנוחות, ההרגלים, שיגרת החיים, מקום עבודה שכבר מזמן רצינו לעזוב, כי המקום המוכר יכול להיות ביצתי אך עדין סביבה עם מים חמימים ומוכרים, שבהם חששות ופחדים מתגברים מאד בבואנו לחדש דבר מה, להוציא מוצר, שרות, עסק חדש לאוויר העולם/ לשנות מקום עבודה/ מקום מגורים/ זוגיות/ אחר.
ככול שרצונך לחדש יותר/ להרחיק לכת/ להגביה עוף- כך עולה רף החששות מחוסר ההצלחה. ככול שהינך עולה "בסולם הדרגות", ההעזה, הסיכונים- כך יכולה הנפילה להיות ממקום גבוה יותר. הנכונות להסכים לחזות ולהתמודד מראש עם תחזית הכישלון היא בבסיס היכולת להצליח מאד.
אז מה עליך לעשות?
לשרטט את תחזית ההצלחה מפורטת וברורה ככול האפשר זה החזון שלך.
ומה אחר כך?
 לשרטט ולפרט את תחזית הכישלון. ריק קרסון (מאמן אמריקאי שכתב את שיטת האימון "לאלף את השדון") "תקנה לעצמך כרטיס לסרט הבלהות של הכישלון הכי גדול הכי שחור שיכול להיות. שב שם בסרט הזה שבחרת לצפות בו וראה כול פרט ופרט של תסריט הכישלון הצפוי".
מדוע? מה טוב בלחזות את הכישלון שלי?
תחזית הכישלון הינה דרך להתיידד עם הפחד, להסכים לראות עצמך שם נותן לך את היכולת לראות שגם אם תיכשל לא יכשלו חייך, לא יסתיימו או ישתנו כישוריך ומשם, מהמקום ההוא מתעוררת ההשראה והיכולת לחזות איך תתמודד עם מצבי הכישלון, איך תמשיך משם הלאה.
מדוד המלך ועד אובאמה- אין אדם בעולם שהגיע להישגים מרשימים ולעולם לא נכשל. זו מציאות חייהם של בני אנוש. ההבנה וההסכמה לכך היא שתאפשר לך באמת באמת לחתור להצלחה להסכים להתנסות ולהעיז, לממש בגדול את כישוריך ושאיפותיך.
ובבואך לסכם את עשייתך בשנה/ בעשור/ ביובל הקודם- האם תרצה לומר לעצמך: "עשיתי, התנסיתי, פעלתי". ולא לומר לעצמך: "פחדתי, לא העזתי, ויתרתי". אין הביישן למד, ואין החששן מצליח.
מתאמנת שלי, מוכשרת מאד בתחומה, שאלה אותי האם אני מאמינה ב-100% שהיא והעסק שלה יצליחו?
שאלתי: האם את מאמינה ב-100% שהעסק שלך יצליח?? היא התמהמה והתקשתה לענות.
קשה היה לה לומר זאת, אך רצתה לשמוע ממני. היתה זקוקה לשמוע אותי כדי להתחזק מפני הפחד מכישלון. הפחד הזה שמשתק אותה מעת לעת, מחליש את רוחה ואמונתה בעצמה.
מתאמן אחר, מנהל בכיר, שמתכונן למכרז לקראת התקדמות לתפקיד בכיר יותר- שאל אותי בדאגה במפגש האחרון: "מה ייקרה אם לא אעבור את המבדקים לתפקיד הבכיר?"
ביקשתי ממנו לשרטט את המקרה הזה אם לא יצליח. כן, לקנות את הכרטיס לסרט הבלהות של כישלונך כמו מציע ריק קרסון. זו שיטה מסייעת מאד.
איך תהפוך פחד מכישלון  למיכשול שניתן לעבור? או איך להפוך מיכשול לאתגר?
מור סמואל ישראלית בת 24 קמה בוקר אחד משותקת מהצוואר ומטה. באולימפיאדת הנכים בלונדון זכתה במדליית זהב. היא מדברת על מכשול כאתגר.
2 דקות של השראה צרופה:
בשנת 2004, עזבתי את עבודתי כמנהלת בחברה למתנסים. למען גילוי נאות, עלי לומר שקיבלתי סיוע חיצוני מראש העיר בה עבדתי, שהחליט ביום בהיר אחד לפטר אותי. זה היה כישלון צורב. ניהלתי בהצלחה, כך סברתי 5 שנים את המתנ"ס ההוא. באמתחתי היו כבר 13 שנות ניהול והישגים. והנה אני נשלחת החוצה ביום חורפי אחד. באותם רגעים, שעות, ימים, הייתי נתונה בתחושות הקשות שלא רצו אותי.
ימים ספורים לאחר מכן, כבר הודיתי לו בליבי. בפיטוריי, סייע לי, ראש העיר, לממש את רצוני להיות מאמנת בעלת עסק עצמאי. ספק אם היה לי האומץ לעזוב ביוזמתי את "סיר הבשר".
החלטתי לעזוב בעת ההיא את החברה למתנסים ולהתחיל דרך עצמאית,  היוותה הגדלת ערכי החופש והעצמאות בחיי.זו הייתה התמקדות בייעוד שלי: להניע אנשים לגלות את גדולתם, לצמוח, להצמיח ולהיות מאושרים יותר. החלטתי להיות מאמנת תרמה רבות למשמעות וסיפוק בחיי.
הסוציולוג אברהם מאסלו כתב ש:"הגורל הנהדר ביותר, המזל הטוב הנפלא ביותר שיכול לקרות לאדם הוא: שישלמו לו כדי שיעשה את הדבר שהוא אוהב לעשות"
..אני זכיתי וזוכה בכך כול יום מחדש. היו לא מעט רגעים קשים. הייתה ירידה כלכלית משמעותית בשנים הראשונות להחלטה. היה לי גיבוי גורף של בעלי, שאף שלא תמך מלכתחילה בשינוי, הלך איתי ותמך בי ללא סייג. היכולת שלי להמשיך ולהתמיד, הייתה נעוצה בבהירות המטרה. לא יכולתי לראות עצמי חוזרת לאחור, נסוגה, מוותרת על החזון שלי להיות מאמנת, מובילה ומדריכה. בעלת עסק עצמאית מצליחה ומשפיעה.
התכלית של בחירתך- מה המידה של מימוש עצמי המצויה בבחירתך זו? מה המניעים שלך?
 מה בעשייה שלך גורם לך סיפוק, אושר?
איש ואיש והאתגרים שלו.
כלומר איזה ערכים חשובים עבורך בעיסוק שלך?
עפ"ר יש בהם תרומה לאחרים בפיתוח, בסיוע, בייעוץ עזרה או כול דבר אחר שמסייע לאנשים.
 נוסחת האושר (פרופסור יורם יובל), היא בשילוב בין "מעט הנאה+ הרבה משמעות". כך ניתן להסביר מדוע גידול ילדים, למשל, תהליך שמסב לנו לא רק שמחה וסיפוק, אלא גם לא מעט טרדות, דאגות כאב ולעיתים אף סבל, מוגדר כאחד הגורמים היותר משמעותיים לאושר. נוסחת ה"מעט הנאה+ הרבה משמעות" נראית כרלוונטית ביותר גם לפיצוח סוגיית האושר בעבודה או בעסק. (פרופסור יורם יובל- "שישה שעורים על האושר").
בהירות המטרה, התכלית, הסיבה בשלה יורדים למסלול ומתחילים את הריצה הארוכה הזאת חייבת להיות ברורה.
בהירות זו תסייע לך למצוא בתוכך את הכוח והעוצמה הפנימית בזמנים שהרגלים כבר עייפות, הזיעה גולשת על פניך ולפניך עדין משוכה נוספת או חדשה לדלג מעליה.
ואז כשכבר רצים על המסלול, לצד הקושי והמאמץ יש המון פיצוי .יש רוח שמנשבת בקרירות על פניך, הרבה פעמים, יש שמש שזורחת כול בוקר מחדש ומאירה את דרכך, יש אנשים נפלאים לאורך הדרך, הרבה חוויות חדשות ויותר מכול- התגבשות והתחזקות האני העצמי שלך, הידיעה שיכול תוכל. 
ספר מומלץ:
ארבע הסכמות- דון מיגאל רואיס הוצאת פראג בספר מסביר רואיס את מקור האמונות המגבילות אותנו, הגוזלות מאתו את השמחה ויוצרות סבל מיותר. כל אדם, מרגע היוולדו, חותם ל "הסכם" עם החברה שסביבו. בהסכם כתוב מה מותר ומה אסור, מהי התנהגות הנדרשת, מה יהיו העונשים ומה יהיה הגמול על מעשים טובים.
הספר מדבר על 4 הסכמות שכאלו:
1.    שמור על טוהר המילה.
2.    אל תיקח שום דבר באופן אישי.
3.    אל תניח הנחות.
4.    עשה כמיטב יכולתך.
זהו ספר אימוני מהמעלה הראשונה, בו אפשר להיעזר שוב ושוב בחיי היום יום.
אשמח לשמוע מה אתם חושבים .
ברכה חמה ולהשתמע
סיגל





















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה